 |
Tým JGRMX zavírá krám!

Včera, 12. listopadu 2020, oznámila společnost Suzuki Motor of America, ukončení svých vztahů, týkajících se závodění s týmem JGRMX. JGR sice vyjednával se Suzuki podmínky pro sezónu 2021, ale nedokázali se dohodnout. Vzhledem k tomu, že JGRMX nebyl schopen zajistit hlavního sponzora, vypadala situace pro tým naprosto bezvýchodně. Včera večer se tedy na Instagramu objevil příspěvek - načasovaný tak, aby se shodoval s oznámením od Suzuki - naznačující, že tým přestal existovat. Tým poděkoval fanouškům za třináctiletou podporu. Toto je každopádně další velká rána pro motokrosový průmysl, jelikož již dříve oznámil svůj odchod ze závodní scény tým GEICO Honda.
Tým Joe Gibbs Racing MX byl založen pro závodní sezónu 2008. Tým vlastnila rodina Gibbsových stejně jako JGR Racing, provozující špičkový tým v NASCAR. Tým, v jehož čele stál Coy Gibbs, syn Joea, trenér vítězného superbowlu NFL, měl za cíl převést úspěšnost z NASCAR na pole AMA supercrossu a motokrosu. Coy založil svůj tým v Severní Karolíně namísto tradiční lokace v Kalifornii, ale do provozu přivedl ostřílené veteránské tváře motokrosu, včetně manažera týmu Jeremyho Albrechta. JGR začínal jako podpůrný tým Yamahy a jeho prvními dvěma jezdci bylo Josh Summey a Josh Hansen. Ve své druhé sezóně v roce 2009 získal tým své první vítězství v legendárním Anaheimu 1 díky zásluze Joshe Granta.
JGRMX se začal po úspěších zaměřovat na zisk titulu, zvláště poté, kdy se po hoorentní snaze stal jediným továrním týmem Yamahy ve třídě 450. Pro sezónu 2012 se jim upsal James Stewart. Jeho sezóna ovšem byla krátká, čítající pouze dvě vítězství ze závodů (Oakland, Daytona). Následoval pád v Indianapolisu, po kterém se jezdec se startovním číslem 7 dohodl s týmem na přerušení jejich partnerství a v létě se během motokrosového šampionátu vrátil na Suzuki. Rok 2012 měl nakonec stříbrnou dohru, jelikož se Davi Millsaps dokázal umístit na druhém místě na bodech ve třídě 450SX. Millsaps nicméně rovněž v následujícícm roce skončil u Suzuki. JGR pokračovala tím, že to týmu přivedla zpátky Joshe Granta a Justina Braytona.
Dalším velkým jménem v týmu se stal pro rok 2015 Justin Barcia, který přešel od tovární Hondy. Bambam se zranil v supercrossovém seriálu, ale v létě vyhrál dva závody v motokrosu. Nikdy se mu nepodařilo bojovat o titul, jak tajně doufal. Poté se změnil vztah JGR ke společnosti Yamaha poté, co výrobce obnovil provoz vlastního továrního týmu pro sezónu 2017. Tovární tým Yamahy nabídl velké peníze rodákovi ze Severní Karolíny, Cooperu Webovi, který v dobách svých amatérských závodů jezdil s motory JGR. Tým JGR tedy čekal na "domácí" talent marně a rozhodl se v téže roce změnit dodavatele motocykl na Suzuki.
Když se tovární tým Suzuki (RCH Suzuki) na konci roku 2017 rozhodl ukončit své působení, byl tým JGR povýšen na tovární tým Suzuki a přidal ještě jezdce ve třídě 250. Výsledky se ovšem nikdy pořádně nedostavily, protože tým sužovaly zranění. Weston Peick, považovaný za kotvu týmu, byl zamotaný do děsivé havárie během supercrossu v Paříži, která nakonec ukončila jeho kariéru. Justin Hill, v té době obhájce titulu ve třídě 250SX West, vyhrál pro tým jeden závod, ale po zbytek sezóny byly jeho výsledky spíše smíšené. Pro sezónu 2020 vložil tým JGR naděje ve třídě 450 do Joeyho Savatgyho, ale plány byly znovu zmařené velice brzo, a to při pádu v tréninku během AUS-X OPEN v Austrálii, kde utrpěl zranění nohy, které ho vyřadilo ze supercrossové sezóny. Alex Martin si zajistil stálé místo ve třídě 250, ale sezóna skončila pochmurně - Martin, Savatgy i Noren byli všichni na lavičce zraněných.
JGR to měl těžké hned z několika důvodů. Několik sezón se musel smířit s absencí titulního sponzora poté, co se s týmem rozloučil Autotrader.com. Podpora Suzuki se rovněž změnila. Před sezónou 2019 se značka snažila snížit rozpočet a JGR se znovu ocitlo v potencionálním ohrožení, ale tým měl naštěstí přesně danou smlouvu, kterou Suzuki nemínilo měnit. Stejné zvěsti se znovu ukázaly při jednáních se Suzuki pro sezónu 2021. Když spojíte tyto faktory s ekonomickou katastrofou, kterou v roce 2020 způsobila pandemie, je jasné, že přežití nebylo již déle možné.
Míša Somerliková | Zdroj a foto: racerxonline.com

1157 Zobrazit / přidat komentáře (0) |